تبلیغات
CASET MUSIC - Rap? A misunderstanding! by Zirzamin Team
 
CASET MUSIC
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM

بعد از ارائه ی چند کار متفاوت از گروه " زیرزمین" اینبار مقاله ی جدید این گروه با عنوان " رپ ؟ یک سوء تفاهم " که درباره ی اتفاقات اخیر در رپ و اخرین اهنگ شاهین نجفی و جایگاه این شخص در موسیقی ایران مطالب جالبی رو یاداوری میکنه ( پخش اختصاصی )


هدف از نوشتن این مقاله بیشتر شفاف سازی در مورد بعضی از مسائلیست که اخیرا در موسیقی ایران رخ داد . در این مقاله سعی داریم تا حدی که امکانش وجود داره و اطلاعات شخصی مجال میده درباره ی این موارد توضیحاتی بدیم و مخاطبین موسیقی ایران و به خصوص رپ رو از این مسائل اگاه کنیم . مسائلی که ممکنه خواسته یا ناخواسته باعث اسیب رسیدن به این سبك و فعالانش در داخل کشور بشه...


چند سال پیش بود كه رپ پارسی در اوج دوران خودش بعد از ظهور در ایران به سر می برد حدودا زمانی كه تشكل صامت شكل گرفت و هیچكس و پیشرو 2 قطب فعال و تاثیرگذار این سبك اتحاد خوب و رو به رشدی باهم داشتن و كارهایی كه در اون زمان شنیده می شد شامل نكات فنی و معنایی بسیار خوبی بود اما در همان زمان بود که اتفاقاتی پیش اومد که پیشرفت این سبک رو به طور محسوسی کند کرد . اتفاقاتی که عاملان ان خود فعالان سبک در ان زمان بودند که بدون شک رپرهای فعال در ان زمان هم از اون به عنوان یکی عوامل اصلی افت و رکود این سبک در ایران یاد میکنن . در اون موقع عده ای از كسانی كه به رپ كردن مشغول بودن با دادن آهنگایی با مضمون اعتیاد سبب به وجود امدن حساسیتهایی از طرف دولت ایران شدن و با اینكه میتوان گفت كه خودشان قصد ترویج این معضل در جامعه رو نداشتن اما از آهنگ اونها اینگونه برداشت شد که پس از اون شاهد دستگیری تعدادی از همین رپرها و همینطور دستگیری و اذیت شدن سایر اقشار جامعه ی رپ ایران بودیم كه این موضوع باعث شد تا به بسیاری از استودیوهای ضبط موزیك صدمه وارد بشه و در كنارش بسیاری از كارهایی كه هیچوقت پخش نشد از بین بره و مشكلات زیادی پیش بیاد که یکی از نتایج این اتفاقات ایجاد مستند سراسر دروغ شک بود که از این طریق نوك پیكان افكاركوركورانه و منفی عده ای به سمت این سبك و فعالانش در ایران از خواننده های این سبك گرفته تا مخاطبها و شنونده ها ی اون گرفته و عزم ها برای تخریب این سبك جزم شد.

این مشكلات با گذشت زمان وسیع تر شده بود و سبكی با نام 6 و 8 به رپ ایران تزریق شد و تعداد زیادی از افراد عام جامعه واژه ی رپ رو با سبك 6 و 8 می شناختند كه این موضوع باز هم صدمات زیادی به رپ پارسی وارد كرد اما به مرور زمان و تحمل سختیهای فراوان از سوی اهالی رپ پارسی كم كم این مشكلات كم رنگ تر شد و در كل برداشت بهتری نسبت به سبك رپ گردید و تقریبا جامعه دیدگاه مناسب تری در مقایسه با قبل نسبت به این سبك پیدا كرد . از اوایل سال 90 بود كه رپ پارسی دوباره شروع به رشد كرد و این پیشرفت تا به امروز هم كماكان ادامه داره و ما به همراه همه ی اهالی رپ ایران آرزو می كنیم كه این پیشرفت ادامه دار و پاینده باشه .

در واقع توضیحاتی كه خواندید مقدمه ای بود برای بیان مطلب اصلی كه پیرامون اتفاقات اخیری است كه در دنیای رپ ایران افتاده که در واقع می شه اون رو نوعی سوء تفاهم تلقی کرد . انتشار آهنگی از سوی شاهین نجفی با نام نقی باعث شروع سیلی از شایعات و حرفها و حدیثها پیرامون جنبه ی معنایی و مفهومی سبك رپ و دنبال كنندگانش در ایران شد . در ابتدا باید عرض کنیم كه به هیچ وجه قصد تحلیل این آهنگ و یا نظر راجع به اون رو نداریم چون تحلیل و بحث در مورد بخش معنایی این آهنگ وظیفه ی كسانیست كه تسلط كامل روی ادبیات دینی و سیاسی اجتماعی دارند و همین طور هیچگونه بی احترامی نه به خود شاهین نجفی و نه به طرفداران اون نمی كنیم و فقط قصد بیان و توضیح یك مسئله ی مهم رو داریم که ممکنه باعث ایجاد سوء برداشت توسط بعضی مخاطبین بشه .

جامعه ایران در حال حاضر جامعه ای هستش كه خط قرمزهای زیادی در اون وجود داره و شاهین نجفی با شروع فعالیتش در سبك رپ سعی كرد كه این خط قرمزها رو زیر پا بذاره که همین موضوع رو شاید بشه علت اصلی رشد سریع و شناخته شدنش بین افراد مختلف و حتی عامه ی جامعه دونست .اما بعد از گذشت چند مدت از كارهاش و پخش 2 آلبوم از نجفی كم كم در بین موزیك های منتشر شده از این هنرمند گرایش نسبت به سبك های دیگه ای از موسیقی بیش از پیش دیده شد وكم كم سبك كارهای نجفی از هیپ هاپ به آهنگهایی با سبك راك و بلوز و حتی پاپ تغییر پیدا كرد كه در این بین صحبتهایی هم از شاهین نجفی مبنی بر اینكه اون سبك خاصی رو دنبال نمی كنه منتشر شد و كم كم تعداد كارهای نجفی خارج از دنیای رپ و هیپ هاپ و در سبك های پاپ و بلوز زیادتر از كارهای هیپ هاپش شد تا جایی كه نجفی آلبومی با نام هیچ هیچ هیچ كه كلا دور از دنیای رپ و هیپ هاپ بود رو منتشر كرد و بعد از اون هم همین این روند رو ادامه داد و در آخرین آهنگش هم این سبك رو ارائه كرد . با توجه به صحبتهای نجفی در مصاحبه ها و همینطور سبكی که دنبال میکنه و در اون فعالیت داره ، میشه شاهین نجفی رو از جامعه ی هیپ هاپ ایران كنار گذاشت و بدون در نظر گرفتن مضمون آهنگها اون رو یه رپر به حساب نیاورد . باز هم اشاره می كنیم كه ما قصد نقد و تحلیل آهنگهای شاهین نجفی از لحاظ معنایی نداریم ولی با توجه به مشهودات و فعالیت های نجفی می تونیم این تشخیص رو بدیم كه آهنگهای اخیر شاهین نجفی از لحاظ فنی و چارچوب موسیقی هیچ ربطی به سبك رپ و هیپ هاپ نداره و میشه به راحتی این هنرمند رو از حیطه ی هنرمندهای رپ ایران خارج کرد و او رو ازاین سبک جدا دونست .

از اینجا می تونیم به صحبتهای اولیه ی این مقاله یک اشاره داشته باشیم . در اون زمان اتفاقات مربوط به پخش شدن اهنگهایی با مضمون اعتیاد موجب صدمه دیدن کل جامعه ی رپ بدون در نظر گرفتن عوامل اصلی ان شد که این دقیقا شرایطیست که در وضعیت کنونی جامعه حکمرانی میکنه که شاید به مراتب عمیق تر و بد تر باشه زیرا همواره مذهب و دین یکی از ارزشهای اصلی زندگی مردم بوده و تقریبا بیشترین حساسیت و توجه رو از سوی دولت و بخش بزرگی از مردم رو به سمت خودش متمرکز کرده. حال با این شرایط میشه فهمید که چقدر این اهنگ میتونه مورد اعتراض و انتقاد قرار بگیره . الان شرایط مخاطبان موسیقی در ایران چه عام و چه خاص به گونه ایست كه اكثرا شاهین نجفی رو به خاطر آهنگهایی كه در سبك رپ داشته رپر به حساب می یارن در حالی كه واقعیت چیز دیگریست و این مسئله كاملا واضحه كه شاهین مدتهاست که راه خودش رو از راه جامعه ی رپ ایران جدا كرده و باز هم اشاره می كنم نه از لحاظ معنایی بلكه از لحاظ سبك و بخش فنی نیز مسیری رو در پیش گرفته كه هیچ ربطی به سبك رپ و هیپ هاپ نداره . هدف اصلی این نوشته نیز همین موضوعه كه این مطلب رو برای مخاطب های سبك رپ ، طرفدارای شاهین نجفی و همینطور به طور كلی مخاطبان كلی موسیقی در ایران شفاف تر توضیح بدیم و به این نتیجه برسیم كه شاهین نجفی رو جز فعالان سبك رپ پارسی قلمداد نکنیم . متاسفانه در بسیاری از سایتهای مرجع رپ در ایران مشاهده می شه كه در برخی نظر سنجی ها در رابطه با بهترین آلبوم سال از آلبوم هیچ هیچ هیچ این هنرمند نام برده شده كه همونطور كه اشاره شد این آلبوم هیچ ربطی به سبك رپ نداره كه واقعا از سایتهای معتبر و مرجع این انتظار می ره كه این گزینه رو از گزینه های نظر سنجی خودشون حذف كنن.

و حالا اینكه چرا این موضوع با موضوع چند سال پیش و دستگیری رپرها مقایسه شد . دولت كنونی حاكم بر ایران و همینطور مراجع قضایی دل چندان خوشی از سبك رپ و فعالان اون در ایران ندارن و منتظر كوچكترین حركتی شبیه به همان جریان اعتیاد هستن تا بتونن به وسیله ی اون آسیب هایی رو به این سبك و هنرمندانش در ایران رسوندن رو تکرار کنن و حالا با اینكه كاملا واضحه كه آهنگ آخر شاهین نجفی اصلا و به هیچ وجه سبك رپ رو دنبال نمی كنه باز هم در خبرگزاری ها و سایت های خبری شاهد برده شدن اسم رپ و رپر هستیم در حالی كه این موضوع كاملا آشكار هست و این ترس و واهمه در همه ی اهالی رپ و هیپ هاپ مخصوصا در ایران وجود داره كه مبادا حكمی كه برای نجفی صادر شد باعث آسیب دیدن كسانی كه واقعا در ایران به دنبال پیشرفت سبك رپ و هیپ هاپ هستند بشه و در واقع به جرم ناكرده مورد مجازات قرار بده در حالی كه دو سمت این جریان هیچ ربطی به هم ندارن . شاهین نجفی هنرمند سبك پاپ ، راك و بلوز ایرانی مقیم آلمان هستش و رپر های كه در ایران فعالیت دارند كاملا از لحاظ سبك در حیطه ی موسیقی با این هنرمند تفاوت دارن. امیدواریم که سوتفاهمات ایجاد شده در این ضمینه باعث بروز مشکل برای فعالان واقعی رپ نشه .

تنها هدف نوشتن این مقاله همین بود كه این هنرمند رو از جامعه ی رپ پارسی جدا بدونیم و سعی نكنیم با دامن زدن به این مسئله مشكلات رو بیشتر كنیم و در واقع به رپ پارسی اسیب برسونیم .





نوع مطلب : مستند - مقاله - نقد رپ، 
برچسب ها : زیرزمین، مقاله، نقد، رپ ؟ یک سوء تفاهم،
لینک های مرتبط :

پنجشنبه 11 خرداد 1391
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
این صفحه را به اشتراک بگذارید